Zmenou zákona o obchodnom registri (novela č. 268/2023 Z. z.) došlo k vypusteniu povinnosti zápisu údajov o druhu a čísle dokladu totožnosti do obchodného registra nezapisujú, avšak výlučne vo vzťahu k občanom Slovenskej republiky.
V súvislosti s novými sídlami a obvodmi súdov sa k 1. júnu 2023 menili sídla registrových súdov (teda súdov, ktoré vedú obchodný register). Pre územnú pôsobnosť Krajského súdu Bratislava je registrovým súdom po novom Mestský súd Bratislava III (namiesto doterajšieho Okresného súdu Bratislava I). Zmeny v súdnej mape nájdete na stránkach Ministerstva spravodlivosti SR. Pod ktorým registrovým súdom ste registrovaní, nájdete aj na stránke obchodného registra, pri údajoch o vašej spoločnosti. V súvislosti s touto zmenou je potrebné, aby si podnikateľské subjekty zapísané v obchodnom registri (najmä obchodné spoločnosti a družstvá), zmenili údaj o zápise v tomto registri. Táto povinnosť vyplýva z povinnosti stanovenej Obchodným zákonníkom, a to že každý podnikateľ je povinný na svojich obchodných listoch a objednávkach vyhotovených v písomnej alebo elektronickej forme (t. j. obchodné dokumenty) uvádzať obchodné meno, sídlo alebo miesto podnikania, právnu formu právnickej osoby a identifikačné číslo, ak je pridelené, pričom podnikatelia zapísaní v obchodnom registri alebo v inej evidencii podnikateľov uvádzajú aj označenie registra, ktorý podnikateľa zapísal, a číslo zápisu.
Príklad:
– starý zápis: spoločnosť zap. v obch. reg. Okresného súdu Bratislava I, oddiel: XXX, vložka č. YYY,
– nový zápis: spoločnosť zap. v obch. reg. Mestského súdu Bratislava III, oddiel: XXX, vložka č. YYY.
V prípade zmeny občianskeho preukazu je potrebné vykonať oznámenie o zmene údajov o konečných užívateľoch výhod do obchodného registra, keďže číslo občianskeho preukazu je jedným zo zapisovaných údajov. V prípade záujmu o realizáciu tejto služby nás kontaktujte – služba stojí 30,- eur s DPH pre klientov, ktorým sme realizovali zápis údajov o konečných užívateľoch výhod do obchodného registra my, pre ostatných 48,- eur s DPH.
Pokiaľ máte občiansky preukaz vydaný do 20. júna 2021, koncom tohto roka (dňa 31. 12. 2022) uplynie platnosť certifikácie čipu, ktorá umožňuje vyhotovovať kvalifikovaný elektronický podpis. Samotné prihlasovanie do elektronickej schránky tým nie je dotknuté, avšak každému, kto občiansky preukaz využíva aj k podpisovaniu elektronických dokumentov, odporúčame jeho výmenu. Podrobnejšie informácie nájdete na stránkach slovensko.sk. Podľa štátnej stránky sa od decembra 2022 majú súčasne začať vydávať občianskej preukazy s biometrickým údajom.
Od 15. 11. 2022 je účinná vyhláška, na základe ktorej Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb spustil na to určenej webovej stránke možnosť vysloviť nesúhlas s priamym marketingom. Držitelia telefónnych čísiel tak získavajú jednoduchý spôsob, ako zamedziť volaniam na účely priameho marketingu (najmä ponuka predaja tovarov a služieb).
Dňa 1. 11. 2022 nadobudla účinnosť novela Zákonníka práce, ktorá prináša viaceré významné zmeny (napr. ohľadne inej zárobkovej činnosti zamestnanca, sťažností, doručovania, elektronického poskytovania informácií, prechodu na inú formu zamestnania, náležitostí pracovnej zmluvy a informačných povinností zamestnávateľa, skúšobnej doby, otcovskej dovolenky, odchodného, neplatnosti skončenia pracovného pomeru a dohôd vykonávaných mimo pracovného pomeru). V prípade záujmu o informácie o týchto zmenách kontaktujte našu kanceláriu.
Dopĺňanie rodných čisiel (RČ) sa realizovalo do konca mája automaticky zo strany štátu. Ak však štát nedokázal spárovať identifikačné údaje automaticky, doplnenie chýbajúcich údajov musí zabezpečiť samotná právnická osoba.
Ak registrový súd neposlal právnickej osobe do elektronickej schránky do 31. 5. 2022 príslušné oznámenie o vykonaní automatizovaného zápisu, právnická osoba musí podať návrh na zápis údajov v lehote do 30. 9. 2022 prostredníctvom osobitného formulára. V prípade, ak bude návrh podaný v lehote, nebude za zmenu potrebné platiť súdny poplatok. Ak sa zmena nevykoná, najbližšia zmena v obchodnom registri (od 1. 10. 2022) nebude vykonaná, preto dôrazne odporúčame, zmenu vykonať, ak nebola realizovaná automaticky štátom. Radi vám s takýmto zápisom pomôžeme. Ak si potrebujete overiť, či zmena bola štátom vykonaná, skontrolujte si elektronickú schránku. Obchodný register navyše pre zjodnodušenie na svojej stránke uvádza, či sú doplnené všetky potrebné údaje:
- ak sú údaje doplnené, je to označené (napr. pri osobe spoločníka) takto:
- ak niektoré údaje chýbajú, je to označené takto:
Ak máte o službu zápisu požadovaných údajov do obchodného registra záujem, pošlite nám tento predvyplnený email – NEZABUDNITE doplniť požadované údaje. Cenové podmienky (pre existujúcich aj nových klientov) nájdete, ak kliknete tu. V prípade, ak máte viac spoločností, ktorých sa to týka, je potrebné údaje vyplniť za každú spoločnosť samostatne (môže byť aj v jednom emaile).
Dátum aktualizácie: 29. 6. 2022
Platitelia DPH majú povinnosť nahlásiť Finančnému riaditeľstvu SR každý vlastný účet vedený v banke (vrátane zahraničnej), ktorý používajú na podnikanie, ktoré je predmetom dane z pridanej hodnoty (DPH).
Odberatelia, pokiaľ sú platiteľmi DPH, by si pri úhrade faktúr vystavených ich dodávateľmi – platiteľmi DPH mali overiť, či platia za tovar alebo službu na účet, ktorý tento dodávateľ, ktorý im tovar, či službu fakturuje, oznámil ako účet používaný na podnikanie Finančnému riaditeľstvu SR. Tieto účty sú zverejnené na portáli finančnej správy (PFS). Uvedená skutočnosť súvisí súvisí s inštitútom ručenia odberateľa za odvedenie DPH dodávateľom (jedným z prípadov takéhoto ručenia je práve úhrada faktúry na účet, ktorý nie je oznámený platiteľom DPH na podnikanie). Zoznam sa pravidelne aktualizuje.
Z hľadiska komfortu odberateľov, odporúčame našim klientom, aby (najmä v prípade elektronických faktúr) umožnili svojim zákazníkom jednoduchú kontrolu zverejneného účtu na PFS, a to doplnením príslušného odkazu buď priamo do týchto faktúr alebo do tela emailu, ktorým faktúru klientovi zasielajú – tým umožnia svojim klientom, aby si účet jedným klikom overili a nemuseli ho manuálne vyhľadávať. Uvádzame aj ilustračný postup, ako takúto informáciu do faktúry vložiť:
Klientom rovnako odporúčame, aby si pri úhrade faktúr svojim dodávateľom na PFS skontrolovali, či účet, ktorý dodávateľ uviedol na faktúre je účtom zverejnením na uvedenom portále.
Ak by vás zaujímali ďalšie podrobnosti k ručeniu za odvedenie DPH zo strany vášho dodávateľa, neváhajte nás kontaktovať.
Dátum aktualizácie: 2. 2. 2022
Neváhajte nás kontaktovať.
JUDr. Ing. Ivan Bojna, advokát
sídlo, doručovacia adresa: Polianky 7G, 841 01 Bratislava
kancelária: Polyfunkčný objekt Čerešne, vchod Polianky 7B
tel.: +421 2 544 323 92, email: [javascript protected email address]
Online kontakt cez bezplatnú aplikáciu Signal
© 2025 Advokátska kancelária JUDr. Ing. Ivan Bojna, Práva vyhradené