
Neuskutočnenie letu z dôvodu štrajku zamestnancov leteckej spoločnosti
Kód: OBSK00039
Otázka
Bol nám zrušený let z Bratislavy do Amsterdamu z dôvodu štrajku zamestnancov leteckej spoločnosti. Máme právo na náhradu?
Odpoveď
Podľa nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, ktorým sa ustanovujú spoločné pravidlá systému náhrad a pomoci cestujúcim pri odmietnutí nástupu do lietadla, v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov (ďalej len „nariadenie č. 261/2004“) sú leteckí dopravcovia oslobodení od platenia náhrady v prípadoch, keď bola udalosť spôsobená mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia; také okolnosti môžu nastať najmä v prípadoch politickej nestability, meteorologických podmienok nezlučiteľných s vykonaním príslušného letu, rizík bezpečnostnej ochrany, neočakávaných nedostatkov, ktoré sa týkajú bezpečnosti letu a štrajkov, ktoré ovplyvňujú prevádzku príslušného leteckého dopravcu. Prevádzkujúci letecký dopravca nie je povinný platiť náhradu, ak môže preukázať, že zrušenie je spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť ani vtedy, keď boli prijaté všetky primerané opatrenia.
Náhrada predstavuje sumu 250 € v prípade všetkých letov na vzdialenosť 1500 km alebo menej, 400 € v prípade všetkých letov rámci EÚ nad 1500 km a všetkých ostatných letov od 1500 km do 3500 km a 600 € v prípade všetkých ostatných letov.
Aktuálna judikatúra Súdneho dvora EÚ rozlišuje medzi vnútorným štrajkom (štrajkom zamestnancom leteckého dopravcu) a vonkajším štrajkom (štrajkom tretích osôb, napr. zamestnancov letiska). Kým vonkajší štrajk je považovaný za mimoriadnu okolnosť, ktorá zbavuje leteckého dopravcu náhrady za zrušený let, vo vzťahu k vnútornému štrajku zaujal Súdny dvor EÚ odlišný postoj, keď vyslovil záver, že tzv. divoký štrajk (štrajk v dôsledku nečakaného rozhodnutia a v nadväznosti na výzvu, ktorá nepochádza od zástupcov zamestnancov podniku, ale spontánne od samotných zamestnancov) nespadá pod pojem mimoriadne okolnosti. Výkladom je potom možné dospieť k záveru, že aj ohlásený vnútorný štrajk nepredstavuje mimoriadnu okolnosť, ktorá zbavuje leteckého dopravcu náhrady za zrušený let. Náhrada vám tak patrí.
S dôverou sa na nás obráťte, ak máte podobný problém alebo nemáte istotu ohľadne aktuálnosti odpovede. Ponúkame výhodné cenové podmienky, ak potrebujete k tejto odpovedi dodatočné informácie. Malá investícia do preventívneho poradenstva vie ušetriť dodatočné náklady na odstraňovanie problému, ktoré môžu byť niekedy až niekoľkonásobne vyššie.