
Neodstránený reklamovaný nedostatok vozidla a preplatenie opravy
Kód: OBOB00134
Otázka
Naša firma kúpila z autobazáru motorové vozidlo, na ktoré sme dostali zmluvnú záruku. Na vozidle sa objavili nedostatky (vady), ktoré sme reklamovali, avšak predajca odmietol tieto odstrániť. Môžme si nechať vozidlo opraviť a potom od autobazáru vymáhať cenu opravy? Zmluva totiž túto situáciu nerieši.
Odpoveď
Keďže ide o zmluvný vzťah medzi podnikateľmi (a nie fyzickými osobami), predpokladáme, že kúpna zmluva sa spravuje ustanoveniami Obchodného zákonníka. Ten v rámci zodpovednosti za nedostatky (vady) umožňuje kupujúcemu, aby v takýchto prípadoch požadoval od predávajúceho opravu alebo si tiež môže uplatniť zľavu z kúpnej ceny; v prípade, ak by išlo o nedostatky, ktoré by spôsobili porušenie zmluvy podstatným spôsobom, môže kupujúci od kúpnej zmluvy aj odstúpiť. Kupujúci teda v zásade v rámci zodpovednosti za nedostatky (vady) nemá možnosť zabezpečiť opravu vozidla na náklady predávajúceho. Nárok na náhradu škody zostáva kupujúcemu síce zachovaný, ale len v rozsahu v akom nemožno dosiahnuť uspokojenie uplatnením nároku z titulu zodpovednosti za nedostatky (vady). Teda len ak uspokojenie z nedostatkov vozidla v celom rozsahu neuspokojí majetkovú ujmu kupujúceho, ktorá mu vznikla v dôsledku nedostatku vozidla, má kupujúci popri nároku z vád tovaru zachovaný nárok aj na náhradu škody.
Záujemcom o dodatočné informácie k tejto odpovedi ponúkame výhodné cenové podmienky. Ak teda máte podobný problém, prípadne nemáte istotu ohľadne aktuálnosti odpovede, neváhajte nás kontaktovať. Malá investícia do preventívneho poradenstva vie ušetriť (neraz až rádovo vyššie) náklady na odstraňovanie problému.