Náhrada škody bankou v dôsledku phishingového útoku
Kód: OBSK00128
Otázka
Stal som sa obeťou phishingového útoku, na základe ktorého hacker získal prístup k môjmu internet bankingu a spravil prevod do cudzej banky. Hneď ako som si to všimol, kontaktoval som banku so žiadosťou o vrátenie mnou neautorizovanej platby. Moja banka kontaktovala zahraničnú banku, účet však už bol už medzičasom zrušený. Počul som, že banka je povinná nahradiť klientovi stratu finančných prostriedkov v dôsledku neautorizovaného prevodu. Mám právo žiadať od banky náhradu?
Odpoveď
Phishing definuje Wikipédia ako „pokus o podvodné získanie citlivých informácií, ako sú heslá a podrobnosti o kreditných kartách, maskovaním sa za dôveryhodnú osobu alebo dôveryhodný obchod (alebo banku) pri elektronickej komunikácii.“ Ak teda niekto cudzí získal prístup k vášmu účtu a spravil z neho prevod, je vaša otázka na mieste. Odpoveď však už nie je taká jednoduchá. Podľa zákona o platobných službách, klient banky v určitých prípadoch neznáša finančné straty, keďže upravuje zodpovednosť banky za stratu finančných prostriedkov patriacich klientom, v súvislosti s neautorizovanými platobnými službami. Ide o objektívnu zodpovednosť banky, avšak banka sa môže zbaviť svojej zodpovednosti, ak straty súvisiace s neautorizovanými platobnými operáciami boli spôsobené podvodným konaním, nesplnením jednej alebo viacerých povinností stanovených klientom v zákone alebo v dôsledku hrubej nedbanlivosti klienta. Odpoveď na uvedenú otázku tak závisí od konkrétnych okolností prípadu, napr. akou mierou prispel klient k úspešnosti phishingového útoku, akým spôsobom (najmä či bežne rozpoznateľným – napr. pokyn na prekliknutie sa na cudziu webovú stránku, inštalácia nedôveryhodných certifikátov a pod.) došlo k phishingovému útoku, či banka na možnosť takéhoto typu útoku klientov upozorňovala, kedy klient stratu disponibilných prostriedkov nahlásil a pod. Na strane klienta sa totiž vyžaduje a predpokladá určitá bežná miera ostražitosti a kritického prístupu, pričom je povinný konať s primeranou a očakávateľnou mierou opatrnosti, obozretnosti a zodpovednosti za vlastné konanie. Pre zodpovedanie tejto otázky je preto potrebné poznať všetky súvislosti.
Záujemcom o dodatočné informácie k tejto odpovedi ponúkame výhodné cenové podmienky. Ak teda máte podobný problém, prípadne nemáte istotu ohľadne aktuálnosti odpovede, neváhajte nás kontaktovať. Malá investícia do preventívneho poradenstva vie ušetriť (neraz až rádovo vyššie) náklady na odstraňovanie problému.